Islands eneste internasjonale og største lufthavn, Keflavík International Airport, ble opprinnelig bygget som base for United States Army Air Forces i 1942. Den var da tiltenkt å være mellomlandingsplass for kamp- og bombefly som tjenestegjorde ved fronten i Europa.
Senere sto den forlatt noen år etter krigen men ble så igjen opprustet som amerikansk militærbase på midten av 1950 årene. Etterhvert ble den også tatt i bruk som sivil flyplass og betjener i dag rundt 2 millioner reisende i året. Hovedsaklig til og fra destinasjoner i utlandet.
Lufthavnen har to rullebaner på litt over 3000 meters lengde og hele området dekker over 25 kvadratkilometer i størrelse.
Opereres av flere flyselskaper
Keflavík International Airport har selvfølgelig alle de fasiliteter en større internasjonal lufthavn skal ha, og selv om den militære delen formelt ble nedlagt og forlatt av amerikanerne i 2006 regnes den fortsatt som en viktig del av NATOs forsvarsområde.
Selve terminalområdet består i hovedsak av to separate enheter, Leifur Eiriksson Air Terminal som sto ferdig i 1987 for å separere de sivile og militære delene, og en ny fløy kalt “South Building” som sto ferdig i 2001. Begge disse terminalene brukes om hverandre og begge har egne taxfreeavdelinger i både ankomst og avgangshallene.
I mange år hadde Iceland Air tilnærmet monopol på alle flygninger til og fra Island, noe som ofte ga seg utslag i billettprisene, men i dag er det flere selskaper som flyr til og fra sagaøya. Det er sjelden innenlandsflyvninger fra Keflavík da disse flys fra Reykjavik lufthavn inne i selve byen 40 kilometer unna.
Les også om transport fra Keflavik og inn til sentrum av Reykjavik.
Finn priser på leiebil her.
Skriv en kommentar