• Meny
  • Meny

Info om flyplassen Keflavik

Islands eneste internasjonale og største lufthavn, Keflavík International Airport, ble opprinnelig bygget som base for United States Army Air Forces i 1942. Den var da tiltenkt å være mellomlandingsplass for kamp- og bombefly som tjenestegjorde ved fronten i Europa.

Senere sto den forlatt noen år etter krigen men ble så igjen opprustet som amerikansk militærbase på midten av 1950 årene. Etterhvert ble den også tatt i bruk som sivil flyplass og betjener i dag rundt 2 millioner reisende i året. Hovedsaklig til og fra destinasjoner i utlandet.

Lufthavnen har to rullebaner på litt over 3000 meters lengde og hele området dekker over 25 kvadratkilometer i størrelse.

Opereres av flere flyselskaper

keflavik-avgang-reykjavik

Keflavík International Airport har selvfølgelig alle de fasiliteter en større internasjonal lufthavn skal ha, og selv om den militære delen formelt ble nedlagt og forlatt av amerikanerne i 2006 regnes den fortsatt som en viktig del av NATOs forsvarsområde.

Selve terminalområdet består i hovedsak av to separate enheter, Leifur Eiriksson Air Terminal som sto ferdig i 1987 for å separere de sivile og militære delene, og en ny fløy kalt «South Building» som sto ferdig i 2001. Begge disse terminalene brukes om hverandre og begge har egne taxfreeavdelinger i både ankomst og avgangshallene.

I mange år hadde Iceland Air tilnærmet monopol på alle flygninger til og fra Island, noe som ofte ga seg utslag i billettprisene, men i dag er det flere selskaper som flyr til og fra sagaøya. Det er sjelden innenlandsflyvninger fra Keflavík da disse flys fra Reykjavik lufthavn inne i selve byen 40 kilometer unna.

Les også om transport fra Keflavik og inn til sentrum av Reykjavik.

Finn priser på leiebil her.

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *